tirsdag den 4. juni 2013

Pavlova




Pavlova er en slags marengs dessert hvorpå man putter pisket fløde og frugt. Jeg stødte på det i et madprogram med Nigella Lawson hun er vist ret glad for pavlova, så det måtte jeg da prøve.
Jeg har lavet en rabarberkompot dertil og det blev ret fantastisk.


Rabarberkompot:
600 g frosne rabarber i små stumper
265 g lys Muscovado sukker
1 tsk. vanillesukker
1 sprøjt citronsaft
Kompotten har stået i varmluftsovn 45 min på 180 grader og er blevet rørt i et par gange.






Mini Pavlovas:
Jeg har fulgt Nigellas opskrift på Mini Pavlovas men jeg har tilpasset den til 3 æggehvider, hvilket har givet mig 6 ret store portionsanretninger.

Sådan cirka:
2 bæger pasteuriseret æggehvider (svarer til 3 æggehvider)
Lille smule salt (bare det der kan være mellem 2 fingre)
2,5 dl alm. sukker
1 tsk. vanillesukker
1½ tsk. Maizena
1 tsk. klar eddike

Herefter har jeg fulgt opskriften, og stillet dem i oven ved 180 grader traditionel ovn og med det samme skruet ned til 150 grader. Herefter bagt i 30 min og herefter stået 30 min i slukket ovn.
De skal ende med at være sprøde udenpå og lidt bløde/seje indeni.

Det er en fordel hvis man laver en fordybning i midten til fyldet . det glemte jeg så lige....




Ingen kommentarer: